LA vita é bella...

LA vita é bella...

Történetek a semmiről, a LÉNYEGRŐL...

Tóth Krisztina Pillanatragasztó című novellakötetének kritikája a korábbi, Pixel című kötet tükrében

2016. szeptember 13. - brizsitke

 Borzalmasan nehéz ilyen hosszú idő után nekiállni írni; majdnem 2 éve nem foglalkoztam semmilyen műelemzéssel (jelen esetben kritika lesz, szóval kevésbé alapos szakmai dolog) és másrészt olyan alamuszi dolognak tartom ezt. Én, mint olvasó véleményezek (ez jó, ez lenne a cél az iskolákban, olvasó, gondolkozó, kritikus embereket felnevelni), de valójában messze vagyok az alkotótól, úgy bírálok most majd el valamit, amit én nem tudnék megcsinálni, létrehozni, szerintem.

photo.JPG

Mindenesetre kezdjünk bele!:)

A kötetet azért állítom szembe a Pixellel, mert bár a két könyv szerkesztési elve gyökeresen más (erre később bővebben kitérek), a művek tematikája, és narratívája csontra azonos, illetve azért mert ez volt az első Tóth Krisztina epikai kötet amivel megismerkedtem, a korábbi novellakötetek mint a Vonalkód, és a Hazaviszlek, jó?, sajnos még nem kerültek a kezem ügyébe..(noha több kritika[1] is velük állítja inkább egy didaktikai sorba,így majd később érdekes lehet, egy összeset összegző általános ajánlás..:)

Szóval a könyv 25 darab korábban megírt novellát tartalmaz, melyet 5ös novellacsokorba rendezett az írónő, kiválasztva egyet a novella címek közül alcímnek. Nem feltétlenül a legerősebbre sikerült művet választotta a szerző, de ez nyilván ízlés kérdése, az utolsó 5-os fogatból én nem is tudtam választani mind az 5 egyenletesen magas színvonalú, míg korábbiakról ez már nem mondható el ennyire. Ez a szerkesztési elv átlagos, ezzel szemben a Pixelé zseniális. Nem leszek gonosz, elárulom, hogy nekem a Pixel a non plus ultra nagyszerelem, ezt a szintet megugrania nagyon nehéz lesz bárkinek, magának a szerzőnek is; ugyanis nem csak a szövegi része hordoz  jelentést, hanem maga a cím, a szövegtest,és  az a tény, hogy minden egyes novellának egy testrészt adott címül, és folyamatosan figyeli az olvasó, vajon kijön-e egy ember, ha igen nő vagy férfi( nem fogom elárulni haha, tessék elolvasni:) ), ezzel a testiségre is utal ugye, illetve még ad egy plusz jelentésréteget az amúgyis fejbevágó írásoknak.

De nézzük is magukat a szövegeket. Olvastam Tóth Krisztináról, hogy szenvtelen[2] üvegburán át figyelő narrátort használ, és azt is, hogy szuperérzékeny[3], szerintem meg mind a kettő. A narrátor, nem véleményez, nem árulkodik érzelemről, csupán tényeket közöl, lefesti nekünk a szomorú, és igaz magyar valóságot. A művek táncolnak az abszurd humor határán, szerintem ebben a kötetben a sokkal mélyebb rétegekig lenyúló történések, a rengeteg komor témaválasztás miatt a humor, a feloldás elsikkad. Rengeteg novella (például: Valaki, Ez milyen mozi, Játszódjatok) olvasása közben ugrott be nekem Emile Zola olvasmányélménye, ami nekem nem jó jelző, mert életemben olyan nyomasztó könyvet nem olvastam, mint a Patkányfogó. A kötet írásai az elmúlt negyedszázad miliőjét idézik meg, a művek nem függenek össze, felcserélhetőek, a szereplők nem ismétlődnek, azonban a szereplők státusza, vagy viszonyaik; hogy mind szeretők, és feleségek, és férjek, vagy elhagyottak; a szerepek visszatérnek (hisz mind éppen valamelyikek vagyunk éppen), és ez az ami miatt ha van női irodalom, az egyik legnagyobb kortárs alakja a szerző; a novellák történése sokszor a nullához közelít, mégis lebilincselőek, a szereplőknek nincs tér kidolgozódni, és mégis sikerül leírással, megszólaltatással elérni azt, hogy tökéletesen át tudja az adni a szituációkban az ember lényét, a lényegét. Pont a cselekménytelenség teszi a novellákat ilyen emberközelivé, élet közelivé, szinte mintha az olvasó látna bele a szituációkba, sorsdöntő pillanatokba, a hétköznapok drámáiba, fantasztikus. Ezt az amúgyis nagyon erős, tömör, végletekig fókuszáló írást a Pixel kötetben még megcsavarja azzal, hogy nem csak a szerepek, de maguk a szereplők is vándorolnak; így egy-egy életbe vagy élethelyzetbe másik oldalról is betekintést nyerhetünk, és ezzel a technikával nem ér véget a történet az adott novella zárszavánál, hanem továbbgyűrűzik, akár újfajta megvilágításba helyezi a későbbi a korábbi eseményeket...Nem véletlenül lehet a kötetet Balzac Emberi színjátékához hasonlítani, egy kis kötet olyan grandiózus lesz a tipikus kelet-európai élet apró szituációinak lefestésével mint a regénysorozat…

A két könyv közti különbség még megmutatkozik szerintem a kötetek zárlatában, illetve az érzésben, amikor becsukod a könyvet olvasás végeztével és egy pillanatra lehunyod a szemed…

A pillanatragasztó egy válogatáskönyv, 25. évforduló megünneplésére, így ha az ember szemezget csak belőle sem marad le semmiről. A legerősebb írás szerintem a Soha, egy szót se,  igazi olyan csattanóval ellátott novella, amelyet végig hordoz a mű, ha filmen látnád még ki is találná az ember, olvasva viszont akkor döbbensz rá mikor leírva látod, hogy úristen, de kézenfekvő, és tényleg pont ilyen az élet...

A Pixelben maga a kötet szerkesztése is jelentésformáló, így a vége, a szintén kissé komor hangulatú novellákat lezáró mű a katarzistól messze van, de feloldja, és megkönnyíti az olvasó lelkét, úgy teszi le az ember, hogy hűha, ebben minden van, és minden jó, ha jó a vége. A pillanatragasztó, egyrészt amiatt, hogy sokkal elesettebb emberi élethelyzeteket is lefest, így mélyebbről kéne kihúznia a szerzőnek az olvasót, és nem sikerül. Mind a kettő hatásos, és érdekes darab.

És a kérdés végül, hogy ajánlom-e? Nem tudom.(micsoda jó könyvajánló lett nem?:D) Igazából így maga a kérdésfelvetés a rossz. Kinek ajánlom? A Pixelt minden olvasni szerető embernek, aki ismerkedne az írónő munkájával. A pillanatragasztót, pedig majd utána, azoknak főleg akik ismerik és szeretik Tóth Krisztinát de még nem olvasták..(vajon volt még rajtam kívül ilyen ember?)

 

 

[1] Béres Judit: Ismétlődő történeteink, Tóth Krisztina Pillanatragasztó, Jelenkor online 2015, http://www.jelenkor.net/userfiles/archivum/2015-1-teljes.pdf

[2] Krippl Gréta Klára, Megnyíló pillanatok, Tóth Krisztina Pillanatragasztó http://www.kuk.hu/hu/content/megny%C3%ADl%C3%B3-pillanatok

[3] Radics Viktória: Sebeivel olvassa, Tóth Krisztina Pillanatragasztó Magyar Narancs online, http://magyarnarancs.hu/konyv/sebeivel-olvassa-92838

süti beállítások módosítása